Česko zachvátila vlna tropických veder! Nepříjemné, pokud klimatizace ve vašem vozidle právě stávkuje. To, zda vaše klimatizace funguje spolehlivě, není náhoda. Při servisu klimatizace jsou závady včas identifikovány a odstraněny. Pravidelnou údržbou předejdete drahým následným škodám.
Servis klimatizace doporučujeme provádět jednou za rok nebo při prvních známkách závady. Pokud klimatizace nefunguje, nezapínejte klimatizaci znovu, dokud nebude problém vyjasněn a opraven. Čím déle budete chybu ignorovat, tím větší je pravděpodobnost drahých následných škod. Zásahy do chladicího okruhu a doplňování chladiva smí provádět pouze vyškolení odborníci.
Chyba číslo jedna: nedostatek chladiva
Neporušený klimatizační systém ztrácí až 30 % chladiva za rok – to je normální. V automobilech neexistují klimatizační systémy, které jsou 100% těsné. Nespoléhejte na to jen slepě. Díky pravidelné kontrole klimatizaceprodlužujete životnost veškerých komponentů systému, zejména klima kompresoru.
Pokud je množství naplnění chladiva nízké, kompresor vytvoří potřebný tlak pouze při plném zatížení a zároveň se špatně maže. Tlakový spínač pak zabraňuje chodu kompresoru „nasucho“. Přitom hadice a těsnění časem vysychají a tvrdnou. To umožňuje, aby uniklo ještě více chladiva ze systému klimatizace.
Pokud opakovaně chybí velké množství chladiva, musíte předpokládat nadměrný únik. Existují různé metody pro detekci úniku:
1. Mechanik vstřikuje kontrastní látku do systému. Pokud kontrastní látka unikne v místě úniku s chladivem, lze ji snadno lokalizovat pomocí UV lampy. Pro tuto aplikaci zůstává klimatizace naplněná.
2. Test s dusíkem se osvědčil u prázdného klimatizačního systému: Plyn se plní do okruhu pod tlakem. Mechanik hledá unikající plyn akusticky, pomocí detektoru netěsností. Detektor netěsností detekuje i malá množství halogenových plynů a detekuje netěsnosti i na těžko přístupných místech.
Klimatizaci chce používat
Když klimatizace běží, olej v chladivu rovnoměrně pokrývá povrchy tenkým ochranným filmem. To zabraňuje vysychání hadic a těsnění. Kompresor zůstává po celou dobu dobře promazaný a má dlouhou životnost.
Pokud se kompresor klimatizace roky nepoužívá, může dojít nejen k jeho poškození v důsledku nedostatečného mazání. Zejména u starších vozidel se kompresor zasekává na těsnicím kroužku, pokud je delší dobu v nečinnosti a dochází k vysoké ztrátě chladiva. I když máte systém doplněný, startovací rotor poškodí těsnicí kroužek. Chladivo může rychle uniknout a kompresor se zadře.
S klimatizací si v zimě zachováte čistý výhled: odvlhčíte interiér a snížíte tak zamlžení oken. Pokud vaše klimatizace odmítne fungovat, může to být způsobeno venkovní teplotou: mnoho modelů vypíná klimatizaci automaticky při teplotách pod 3 °C, aby se zabránilo poškození.
Poškozený obvod: když komponenty selžou
Kompresor klimatizace nasaje plynné chladivo, stlačí ho a pod vysokým tlakem vtlačí do kondenzátoru. Poškození kompresoru poznáte podle skřípění nebo drnčení při zapnutí. Vadný kompresor může ovlivnit další součásti prostřednictvím kovových třísek způsobených opotřebením.
Kondenzátor odebírá tepelnou energii ze stlačeného chladiva, které kondenzuje. Nachází se v motorovém prostoru přímo před chladičem a může být tak poničen odletujícími kamínky ze silnice.
Expanzní ventil odebírá tlak z kapalného chladiva. To umožňuje, aby se chladivo vrátilo do plynného stavu. Chladivo získává tepelnou energii z okolního prostředí. Tento proces probíhá ve výparníku za ním, který se přitom ochlazuje. Motor ventilátoru vhání studený vzduch po povrchu výparníku do interiéru.
Pokud jedna součástka v obvodu selže, ostatní součástky již neplní svou funkci. Pokud máte problémy, jednoduše napište nebo zavolejte.
Čerstvý vánek a čistý vzduch
Pokud se vám ve vzduchotechnickém potrubí usadily plísně a bakterie, pak klimatizace zapáchá. Zajistěte dobrou kvalitu vzduchu: Jako ledově vychlazená sklenice koly se vlhkost ve vzduchu sráží na studeném povrchu výparníku. Pokud zůstane výparník při parkování mokrý, nabízí nežádoucím mikroorganismům ideální živnou půdu. Nenechte to dojít tak daleko, existují jednoduchá opatření, jak zabránit kontaminaci:
1. Jednou za rok nechte vyměnit vnitřní pylový-kabinový filtr. Lze provést před i po servisu auto klimatizace.
2. Asi pět minut před příjezdem vypněte klimatizaci. To umožňuje, aby výparník dostatečně vyschl, než vozidlo zaparkujete.
3. Preventivně nechte své auto kompletně vydezinfikovat – nejúčinnější způsob je dezinfekce ozonem. Procedura trvá asi 30 minut. Během této doby nesmí nikdo zůstat v kabině pro cestující včetně domácích mazlíčků, rostlin a dalších organických látek.
Zvláště citlivě reagují na znečištěný vzduch alergici, děti, senioři, osoby trpící častými problémy dýchacího ústrojí, kteří vzduch dýchají. Váš cestující si může kontaminace všimnout, i když zatím nic necítíte. Kolonie plísní a bakterií jsou škodlivé nejen pro cestující: mrtvé zárodky mohou tvořit slizkou vrstvu. Pokud tato vrstva na výparníku ztvrdne, budete muset součástku vyměnit.